Art i revelació (monogràfic: La narrativa que mai podrà escriure el robot. “Don’t think” Literatura de revelació – I) – Antonio González Iturbe
8 novembre 2023 | Horari 18:30 - 20:30
-Escriure a pinzellades. Una mirada a l’ull del pintor (De l’obsessió de Van Gogh a la recerca del sublim de Rothko). Dalí, entre el rampell i el càlcul. Parada en un pintor volcànic que de vegades escriu: Miquel Barceló.
-Moments inesperats d’inspiració que ho van canviar tot. Gabo viatja amb tren.
-Escriptura automàtica: alliberament de la creativitat o farsa.
-Una visita surrealista a André Breton.
-Experimentar l’escriptura creativa.
La narrativa que mai podrà escriure el robot. “Don’t think” Literatura de revelació.
La Intel·ligència artificial demostra la seva extraordinària eficiència per ordenar trilions d’ítems d’informació i compondre peces literàries perfectament estructurades d’una qualitat més que notable. No obstant això, mai no podrà assolir aquesta literatura disruptiva que inventa una realitat narrativa que no existia abans, que no segueix regles preconcebudes ni s’acobla a cap motlle perquè emergeix el profund de la consciència i de les idees que brollen de manera volcànica.
Kafka, Borges, Virginia Woolf, Saint Exupéry… Ray Bradbury van escriure Farenheit 451, una de les obres crucials de la literatura del segle XX, en nou dies. Tenia enganxada al costat del teclat del seu ordinador una nota que deia: “Don’t Think!”. Davant dels extraordinaris escriptors de construcció que planifiquen minuciosament com a arquitectes i estructuren com a enginyers per oferir-nos obres colossals de la història de la literatura, hi ha autors que treballen sense fonaments, que es mouen pel tall del precipici de la intuïció i l’arravatament. La fogonada de la inspiració pot encegar i calcinar-ho tot. Però ells van brillar sense cremar-se… o ho van intentar.
OBJECTIUS
– Apropar-nos a la literatura a través d’autors que no fonamenten la seva obra en la construcció, l’estructura i la rellotgeria perfecta del relat, sinó en un estat de revelació que empeny la mà.
– No només parlar dels seus llibres, sinó entrar-hi físicament, deixar-nos portar i passejar-nos pel seu interior com si caminéssim pel fons del mar.
– Són autors en què la seva vida, les tempestes interiors i la seva obra són inseparables. Ens abocarem a les seves vivències, afanys i somnis per veure què emergeix de tot això a les seves pàgines.
– Intentar entendre què els impulsa, d’on sorgeix la creativitat, veure si existeix i en quina mesura això que anomenem “inspiració”. No podem racionalitzar el mètode d’escriptura d’escriptors que posen per davant allò intuïtiu a allò racional, però podem deixar-nos inspirar per ells.
METODOLOGIA
-Parlarem d’autors d’una vida interior exuberant i complexa: Kafka, Virgínia Woolf, Saint-Exupéry, Melville, Borges… De cada autor buscarem la manera d’endinsar-nos en moments significatius de la vida que ens donin pistes sobre la seva obra.
-Es proposarà una lectura de fragments de les obres que es veuran a la sessió següent, per debatre sobre el seu sentit.
– A cada sessió s’escoltaran algunes pàgines dels llibres amb lectura en veu alta o talls d’àudio d’audiollibres perquè sigui el mateix escriptor i el llibre els que mostrin la seva manera d’entendre la creació.
-Veurem imatges de l’autor, material audiovisual quan sigui possible, translacions al cinema d’algun dels seus llibres. Buscarem entrar a l’univers de l’autor amb tots els materials possibles que ens permetin una mirada tan polièdrica com sigui possible.
-Farem alguna prova d’escriptura automàtica tal com proposava André Breton.
-Intentarem que cada sessió sigui un acte literari.
Antonio González Iturbe és escriptor, periodista i professor, guanyador del Premi Biblioteca Breu 2017 amb la novel·la “A Cielo Obierto”. La seva novel·la La bibliotecària d’Auschwitz, editada el 2012, ha estat publicada en 31 idiomes. Fundador i director de la revista cultural Librúixola i col·laborador en diferents mitjans de comunicació, entre els quals hi ha: La Vanguardia, El País, Avui, etc. També és professor associat del Màster de Periodisme Cultural de la Universitat Autònoma de Madrid i del màster dedició de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha impartit classes com a professor convidat a les facultats de periodisme de la universitat Blanquerna, Universitat Oberta de Catalunya i Universitat Abat Oliba. Ha format part del comitè de selecció de Biblioteques de Barcelona i ha estat president de l’Associació de Periodistes Culturals de Catalunya.
Deixeu un comentari