A la Biblioteca Ernest Lluch de Vilassar de Mar
Divendres 5 de maig, a les 6 de la tarda
A càrrec de José Luís Oyón i José David Moral
José Luís Oyón està especialitzat en el moviment obrer des de finals del segle XIX fins a la Guerra Civil, encara que també coneix el període franquista. El seu enfocament se centra en el tema de les lluites ideològiques i organitzatives, però ha aportat molt als estudis sobre la construcció concreta de les comunitats obreres sobre el terreny urbà.
José David Moral procedeix de la sociologia i coneix molt bé “el que s’està coent” des de la globalització; nous models organitzatius, nous “subjectes” obreristes com les “kellys” (les cambreres d’hotel) i els immigrants.
El moviment obrer al segle XX: de la fundació de la CNT a l’actualitat Encadenades cronològicament i sobre el fons d’un barri obrer cada cop més perifèric i separat de la fàbrica, les intervencions de José Luis Oyón i José David Moral parlaran de la evolució del moviment obrer i del tipus de treballador i treballadora protagonista de les lluites. Es parlarà primer del sorgiment d’un moviment obrer anarquista potent –amb lluites molt importants en el període 1917-1923 i als anys de la II República– i de la segona fase d’expansió del moviment obrer català a partir de la fundació del sindicat Comissions Obreres el 1964 i les eleccions sindicals del 1966. J. David Moral-Martín, continuarà parlant de la situació actual del moviment obrer.
Per això introduirà un breu recorregut sociohistòric amb què es pretén explicar la cesura que ha significat el pas del fordisme al postfordisme. En aquest sentit, es reflexionarà sobre quina és la situació actual de l’acció col·lectiva obrerista en el tràfec entre finals del segle XX fins al nostre actual segle XXI. A més, aquest relat se centrarà en els processos actuals vinculats al neoliberalisme ia l’aparició de l’anomenada classe mitjana i la seva tensió amb la històrica classe obrera, reflectida en la pugna existent entre la lluita per la distribució, de clar origen materialista, i per la representació, d’arrel més simbòlica. Per acabar, es presentaran alguns col·lectius que han aconseguit unificar les dues reclamacions oferint un horitzó a la crisi actual de la representació obrera.
Deixeu un comentari